Katedra Nauk Pomocniczych Historii i Dydaktyki Historii

dr hab. Teresa Maresz, prof. uczelni

I   POZYCJE ZWARTE

  1. Teresa Maresz, Krzysztof Juszczyk - Historia w tekstach źródłowych, Wypisy, t. I - IV, wyd. I - Toruń 1994; wyd. II - Rzeszów 1996, dodruk 1997-2004, ss. 594.
    Recenzja: M. Strzelecka, Teksty źródłowe, „Wiadomości Historyczne” 1997, nr 3, s. 177-178; ISSN 0522-9262.
  2. Przyrodnicza ścieżka dydaktyczna okolic Torunia. Informator i materiały dydaktyczne + Folder (część historyczna - T. Maresz); zespół autorski: K. Becmer, S. Burak, T. Chrzanowski, T. Maresz, W. Puchacz, T. Załuski, Przysiek 1996, ss. 88.
  3. Teresa Maresz, Krzysztof Juszczyk - Teksty źródłowe na pisemnej i ustnej maturze z historii, Rzeszów 2000, ss. 188.
  4. Teresa Maresz, Barbara Tarnowska - Zeszyty ćwiczeniowe z przedmiotów humanistycznych: Terenowa edukacja środowiskowa na trasie ścieżki przyrodniczej - Blok humanistyczny,
    ss. 155 (łącznie sześć zeszytów), Przysiek 2001 (wyd. IV 2004):
    a. Poziom podstawowy: 3 zeszyty: Bielany; Barbarka, Bydgoskie Przedmieście;
    b. Poziom ponadpodstawowy: 3 zeszyty: Bielany; Barbarka, Bydgoskie Przedmieście.
  5. Teresa Maresz, Barbara Tarnowska - Podróż przez wieki - program nauczania historii - gimnazjum, Warszawa 2002, ss. 31.
  6. Teresa Maresz, Barbara Tarnowska - Podróż przez wieki - Przewodnik metodyczny do podręczników historii dla klasy I, Warszawa 2002, ss. 88.
  7. Teresa Maresz, Wpływ tekstów źródłowych na rozwój myślenia historycznego uczniów - teoria a praktyka, Bydgoszcz 2004, ss. 182.
  8. Teresa Maresz, Krzysztof Juszczyk, Historia w źródłach nie tylko pisanych, t. I (starożytność-średniowiecze), t. II (czasy nowożytne), Toruń 2004; t. III (XX wiek i czasy współczesne), Toruń 2005; t. I-III, ss. 564.
  9. Teresa Maresz, Elżbieta Olczak, Barbara Kubis, Spotkania z historią. Atlas z komentarzami źródłowymi dla gimnazjum, Warszawa 2007, ss. 160 (wyd. II - 2010).
  10. Barbara Kubis, Teresa Maresz, Zrozumieć historię. Praca ze źródłem. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2011, ss. 104.
  11. Тереза Мареш, Соседи Польши в школьных учебниках по истории. Проба диагноза образца восточного соседа, Saarbrücken 2012, ss. 242.
    Recenzja: N. Marczenko, Переборюючи спiльнi iсторичнi травми [Pokonanie wspólnej historycznej traumy], «Українська біографістика = Biographistica Ukrainica» 13/2016, s. 310-315, Серія КВ № 15825-4297Р  від 12.10
  12. Teresa Maresz, Polska i Polacy w radzieckiej szkolnej narracji podręcznikowej, Bydgoszcz 2017, ss. 351.
    Recenzja: M. Wylężek, Burżuazyjny wróg czy socjalistyczny przyjaciel? Rzecz o wizerunkach Polski i Polaków, prezentowanych na kartach radzieckich podręczników szkolnych, „Wieki Stare i Nowe” 2018, t. 13(18), s. 302-309; ISSN 1899‑1556 (wersja drukowana); ISSN 2353‑9739 (wersja elektroniczna); DOI 10.31261/WSN.2018.18.19.
  13. Marek Białokur, Leokadia Drożdż, Dariusz Gołebiowski, Teresa Maresz, Agnieszka Misiurska, Rok Wojciecha Korfantego. Historia - Polityka - Edukacja, Opole 2023.

II   PRACE POD REDAKCJĄ

  1. Nauczanie historii na miarę XXI wieku. Region - Patriotyzm - Edukacja, red. Z. Biegański, T. Maresz, Bydgoszcz 2010, ss. 207.
  2. Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, red. Z. Biegański, T. Maresz, Toruń 2012, ss. 176.
  3. Swojskość i obcość w regionie kujawsko-pomorskim, red. M. Białkowski, Z. Biegański, T. Maresz, W. Polak, Toruń 2015, ss. 288.
  4. Dobre i złe sąsiedztwa. Historia kluczem do zrozumienia współczesnych relacji międzysąsiedzkich, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2016, ss. 528.
  5. Dobre i złe sąsiedztwa. Od konfliktu do współistnienia i współpracy, t. 1: Bliscy i dalecy sąsiedzi, red. K. Grysińska-Jarmuła, T. Maresz, Bydgoszcz 2017, ss. 352.
  6. Dobre i złe sąsiedztwa. Od konfliktu do współistnienia i współpracy, t. 2: Sąsiedzi w historiografii, edukacji i kulturze, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2017, ss. 304.
  7. Dobre i złe sąsiedztwa. Obce – nasze – inne, t. 1: Bliscy i dalecy sąsiedzi, K. Grysińska-Jarmuła, T. Maresz, Bydgoszcz 2018, ss. 320.
  8. Dobre i złe sąsiedztwa. Obce – nasze – inne, t. 2: Sąsiedzi w historiografii, edukacji i kulturze, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2018, ss. 302.
  9. Polska Ruś Węgry X-XIV wiek, Monografie Pracowni Badań nad Dziejami Rusi Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, t. 5, red. D. Dąbrowski, A. Jusupović, T. Maresz, Kraków 2018, ss. 326.
  10. Dobre i złe sąsiedztwa. Sąsiad w historycznej narracji narodowej, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2022, ss. 251.

III   ARTYKUŁY

  1. Kultura materialna mieszczaństwa toruńskiego na przełomie XIV-XV w., „Rocznik Toruński" 1983, nr 16, s. 281-309.
  2. Вторая мировая война: Поражения и победы первых лет, [w:] Великая победа в контексте истории XX, red. В. К. Черкасская i inni, Тула 1995, s. 13-15.
  3. Wykorzystanie komputera na lekcjach historii, [w:] Historia i komputery t. I, red. B. Ryszewski, Toruń 1995, s. 87-97.
  4. Regionalizm na lekcjach historii - „45 Minut" - Toruński Przegląd Oświatowy 1996, nr 4, Wkładka metodyczna, s. 1-5.
  5. Propozycje treści regionalnych na lekcjach historii w szkole średniej - „45 Minut" - Toruński Przegląd Oświatowy 1997, nr 1, Wkładka metodyczna, s. 5-8.
  6. Komputerowe programy dydaktyczne, [w:] Historia i komputery t. II, red. B. Ryszewski, Toruń 1997, s. 145-150.
  7. Korzystanie z tekstów źródłowych na lekcjach historii, „Wiadomości Historyczne" 1998, nr 1, s. 40-43.
  8. Nowa Matura z historii - „45 Minut" Toruńskiego Przeglądu Oświatowego 1998, nr 3, s. 14-16.
  9. Refleksje nad próbną maturą z historii w marcu 1997 r., „Przed Maturą - Historia", Regionalny Zespół Egzaminacyjny, Gdańsk 1998, s. 14-15.
  10. Dydaktyczna ścieżka okolic Torunia (współautorstwo) - materiał dydaktyczny na kalendarzu ściennym, Toruń-Przysiek 2000.
  11. Encyklopedia multimedialna na lekcjach historii, „Nowe w Szkole" - marzec 1999-2000, nr 7, s. 20-24.
  12. Ścieżki międzyprzedmiotowe - na przykładzie: Przyrodniczej ścieżki dydaktycznej okolic Torunia, [w:] Edukacja historyczna w reformowanej szkole. Propozycje rozwiązań praktycznych, red. A. Zielecki, Kraków 2000, s. 50-54.
  13. Ćwiczenia z dydaktyki historii. Propozycje nowego harmonogramu zajęć, [w:] Edukacja historyczna w reformowanej szkole. Propozycje rozwiązań praktycznych, red. A. Zielecki, Kraków 2000, s. 111-113. (współautor B. Tarnowska)
  14. Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, „Wiadomości Historyczne" 1/ 2002, s. 59-60 (B. Tarnowska, T. Maresz).
  15. Potrzeby i możliwości pracy z komputerem na lekcjach historii, [w:] Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka i B. Tarnowska, Bydgoszcz 2002, s. 99-104.
  16. Przegląd podręczników do historii w liceum pod kątem zawartych w nich fragmentów źródeł pisanych, [w:] Historia-Dydaktyka-Media, red. B. Tarnowska, Bydgoszcz 2002, s. 221-234.
  17. Jak można „uzdrowić" egzamin maturalny?, [w:] Edukacja historyczna i obywatelska wszkolnictwie ponadgimnazjalnym, red. G. Pańko, J. Wojdon, Toruń 2003, s. 523-530.
  18. Młodzi w Europie i o Europie, [w:] Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. Konopka, Białystok 2003, s. 360- 363.
  19. Zmiana obrazu Rosji i Rosjan w podręcznikach do historii dla szkół licealnych, [w:] Tradycja i mity w edukacji historycznej w dobie reformy, red. S. Roszak, M. Strzelecka, M. Ziółkowski, Toruń 2004, s. 178-196.
  20. Jakie sąsiedztwo? O stosunkach polsko-ruskich w podręcznikach szkolnych, [w:] Wielokulturowość w nauczaniu historii, red. B. Burda i B. Halczak, Zielona Góra 2004, s. 259-266.
  21. Regionalizm na lekcjach historii - o tym, jak można uczyć historii regionu nie tylko w ławce szkolnej, [w:] Demokracja i samorządność na Kujawach i Pomorzu w dobie nowożytnej, red. Z. Biegański, W. Jastrzębski, Prace Komisji Historii BTN, T. XVIII, Bydgoszcz 2004, s. 313-317.
  22. Исторические источники в школьном и вузовском преподавании истории, [w:] Образ науки в университеском образовании, red. В.А. Муравьев, Д.А. Добровольский, Moskwa 2005, s. 173-176.
  23. Zanim student zostanie nauczycielem - edukacja terenowa, [w:] Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005, s. 149-155
  24. Uczniowie i studenci ze specjalnymi potrzebami (SPE) na zajęciach z Technologii Informacyjnej, [w:] Metody komputerowe w badaniach i nauczaniu historii, red. K. Narojczyk, B. Ryszewski, Olsztyn 2005, s. 173-177.
  25. Система школьного исторического образования в современной Польше, „Преподавание истории и обществознания в школе", Научно-методический журнал 2005, nr 8, s. 61-68.
  26. Edukacja regionalna - zajęcia w terenie a karty pracy ucznia, [w:] Region w edukacji historycznej. Nauka - Doradztwo - Praktyka, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2005, s. 288-291.
  27. Rosjanin w polskich podręcznikach szkolnych do historii, [w:] Polacy i Rosjanie. Przezwyciężanie uprzedzeń, red. A. de Lazari, T. Rongińska, Łódź 2006, s. 183-209.
  28. Современное толкование «исторический источник», [w:] Вспомогательные исторические дисцыплины - классическое наследие и новые направления, red. В.А. Муравьев, Д.А. Добровольский, Moskwa 2006, s. 287-290.
  29. Metody pracy z tekstem źródłowym - teoria i praktyka, [w:] Źródła w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006, s. 312-318.
  30. Rzeczywistość historyczna jako „realna jedność" wielu sfer działalności ludzkiej, [w:] „Korelacja, integracja wiedzy - szansa dla ucznia", red. G. Pańko, J. Wojdon, Wrocław 2006, s. 177-181.
  31. Образ России и россиян в польских учебниках по истории: 80-е годы XX века - начало XXI века, „Вестник ЦМО МГУ", nr 6, cz. 1-2, Филология. Культурология. Методика, Москва 2006, s. 115-125.
  32. Новгород Великий в польских учебниках по истории, Альманах „Чело" nr 3, Новгородский государственный университет им. Ярослава Мудрого, Великий Новгород 2006, s. 114-119.
  33. Polska i jej sąsiedzi - wielokulturowy aspekt współczesnych polskich podręczników do historii dla szkół ponadgimnazjalnych, [w:] Edukacja w społeczeństwie „ryzyka", cz. 2. Bezpieczeństwo jako wartość, red. M. Gwoździcka-Piotrowska, A. Zduniak, Poznań 2007, s. 412-421.
  34. Региональная и местная история: опыт развития в Польше, [w:] Единство гуманитарного знания: новый синтез, red. Д. А. Добровольский, Н.Н. Иванова, Р.Б. Казаков, В. А. Муравьев и другие, Moskwa 2007, s. 217-221.
  35. Stefan Bratkowski. Pan Nowogród Wielki [recenzja], Альманах "Чело" nr 1, Новгородский государственный университет им. Ярослава Мудрого, Великий Новгород 2007, s. 92-93.
  36. Perejasław w dziejach ukraińskich i polskich, „Forum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego" 2007, nr 45, s. 9.
  37. Переяслав в истории польского государства - обзор польских учебников по истории, „Наукові записки з української історії", nr 19, Тернопіль 2007, s. 285-295.
  38. О польско-русских отношениях на примере двух школьных учебников - польского и русского - 80-х годов XX века, „Вестник ЦМО МГУ", nr 7, cz. 1-2, Филология. Культурология. Методика, Москва 2007, s. 46-51.
  39. Ikonografia na stronach internetowych. Dostępność oraz poprawność jej opisu, [w:] Megabajty dziejów. Informatyka w badaniach, popularyzacji i dydaktyce historii, red. R.T. Prinke, Poznań 2007, s. 115-123.
  40. Что о Новгороде Великом узнавали польские ученики из послевоенных учебников по истории? (1947-2006 г.г.), [w:] Новгородика - 2006. К 100-летию академика Д.С. Лихачёва, cz. 2, red. С. А. Коварская, Г. М. Коваленко i inni, Великий Новгород 2007, s. 109-129.
  41. Историческое мышление и историческое сознание: проблема взаимоотношения, [w:] Вспомогательные дисциплины - истриковедение - методология истории в системе гуманитарного знания, cz. 2, red. R.B. Kazakow, M.F. Rumiancewa i inni, Moskwa 2008, s. 442-444.
  42. Powstanie Bohdana Chmielnickiego - jedno wydarzenie w historii dwóch narodów w świetle współczesnych podręczników szkolnych. Analiza porównawcza, [w:] Edukacja bez granic - mimo barier. Przestrzeń tworzenia, red. P. Bury, D. Czajkowska-Ziobrowska, Poznań 2008, s. 409-420.
  43. Edukacja europejska społeczeństwa polskiego - kompromis między dążeniem do globalizacji a renesans regionalizmu, [w:] Unia Europejska polityczne i prawne aspekty integracji, red. Z. Biegański, J. Jackowicz, Warszawa 2008, s. 165-173.
  44. Образ восточного соседа: история Руси, России и СССР в польских учебниках для средней школы (40-90-е гг. XX в.), "Вестник РГГУ": ежемесячный научый журнал, серия "Исторические науки", nr 4/08, red. Е.И. Пивовар; Российский Государственный Гуманитарный Университет, Москва РГГУ 2008, s. 94-129.
  45. "Микроистория" - возрождение региональной истории на польской почве, [w:] Регiональна iсторiя Украïини. Збiрнiк наукових статей, nr 2, red. В. Смолiй, Я. Веменич, Киïв 2008, s. 67-78.
  46. Подготовка и повышение квалификации учителей истории в Польше, „Преподавание истории и обществознания в школе", Научно-методический журнал 2008, nr 6, s. 60-64.
  47. Wspólne dzieje dwóch narodów a ich prezentacja we współczesnych polskich i ukraińskich podręcznikach do historii, [w:] V Toruńskie spotkania dydaktyczne: Polska - Europa - Świat w szkolnych podręcznikach historii, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2008, s. 272-280.
  48. Местное и региональное образование на уроках истории - на примере города Торунь, [w:] Новая локальная история: Сборник научних статей, red. Т.А. Булыгина, С.И. Маловичко, М.П. Мохначева, nr 5. Москва РГГУ, 2009, s. 154-161.
  49. Образ восточного соседа: История Руси, России и СССР в современных польских учебниках для средней школы, "Вестник РГГУ": ежемесячный научый журнал Серия "Исторические науки" nr 4, red. Е.И. Пивовар, Российский Государственный Гуманитарный Университет, Москва: РГГУ, 2009, s. 63-78.
  50. Можно ли стремление к глобальности совместить с возрождением регионализма? [w:] Регіональна історія України. Збірник наукових статей, t. 3, red. В. Смолiй, Я. Верменич, Киïв 2009, s. 155-164.
  51. Edukacja historyczna we współczesnej szkole polskiej a kształtowanie tożsamości narodowej i regionalnej, [w:] Kreowanie tożsamości szkoły, t. 2 - Konteksty historyczne, społeczno-kulturalne, edukacyjne, red. K. Chałas, B. Komorowska, Lublin 2009, s. 99-105.
  52. Miejsce i rola regionalizmu w historii krajowej i globalnej. O historii regionu można uczyć nie tylko w szkole, [w:] Джерела локальної історії: методи дослідження, проблеми інтерпретації, популяризація, Наукові Записки, t. 19, ks. ІІ, cz. 2, red. П.С. Сохань, Національна Академія Наук України Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського, Київ 2009, s. 416-430.
  53. Исторические источники в формировании исторического мышления - «КРУГЛЫЙ СТОЛ» ПО КНИГЕ О.М. МЕДУШЕВСКОЙ, «Теория и методология когнитивной истории», "Российская история" 2010, № 1, s. 159-162.
    na stronie: → http://dlib.eastview.com/browse/doc/21450411 trzeba się zalogować w Rossii'skaia istoriia
  54. Ustawiczna edukacja historyczna wymogiem XXI wieku: konieczność weryfikacji poglądów na temat stosunków polsko-sąsiedzkich, [w:] Edukacja nieustająca wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego, t. 2, red. A. Zduniak, Poznań 2010, s. 198-206.
  55. Новгородский сюжет Великий Новгород в книге Бенедыкта Зентары «Древняя Россия. Деспотизм и демократия», Альманах «Чело» 1 (46), Wyd. Новгородский государственный университет им. Ярослава Мудрого, Великий Новгород 2010, s. 114-115.
  56. "Смутное время" начала XVII в. в польских послевоенных учебниках по истории, [w:] Мининские чтения: Труды участников международной научной конференции. Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского (24-25 октября 2008 г.). Редакционно-издательский отдел Центрального архива Нижегородской области, Нижний Новгород 2010, s. 271-278.
  57. Portale, wortale i internetowe strony edukacyjne, [w:] Nauczanie historii na miarę XXI wieku. Region - Patriotyzm - Edukacja, red. Z. Biegański, T. Maresz, Bydgoszcz 2010, s. 128-154.
    Dla nauczycieli: Teresa Maresz: scenariusze lekcji do portalu „Szlaki pamięci"
  58. Rzeka Bug granica narodów, o dziejach których uczniowie dowiadują sie ze współczesnych podręczników do historii, [w:] "Duża i mała ojczyzna" w świadomości historycznej, źródłach i edukacji, red. B. Burda, M. Szymczak, Zielona Góra 2010, s. 303-314.
  59. Na ile współczesne podręczniki do historii sprzyjają kształtowaniu stosunków dobrosąsiedzkich? Próba odpowiedzi, [w:] Szkolnictwo pijarskie w czasach minionych a współczesne problemy edukacji historycznej, t. 3, red. K. Wróbel-Lipowa, M. Ausz, Kraków 2010, s. 129-145.
  60. Znaczenie źródeł w realizacji celów dydaktycznych i standardów egzaminacyjnych, [w:] Nauczanie historii jako powrót do źródeł, red. G. Pańko, J. Wojdon, Olsztyn 2010, s. 41-57. [publikacja wydana w ramach projektu MNiSW nr N N108 373034]
  61. "Polski Wrzesień" w edukacji szkolnej w ZSRR i Rosji. Studium porównawcze, [w:] Historia. Polityka. Stosunki międzynarodowe. Wybrane zagadnienia, red. A. Zaćmiński, Bydgoszcz 2010, s. 54-72.
  62. Spojrzenie na wspólną przeszłość polsko-litewską przez pryzmat polskich podręczników do historii, [w:] Językowe i kulturowe dziedzictwo Wielkiego Księstwa Litewskiego. Millenium Litwy 1009-2009, red. J. Mędelska, Z. Sawaniewska-Moch, Bydgoszcz 2010, s. 39-47.
  63. Toruń i wybitni torunianie. O tym, jak miasto szanuje pamięć o swoich mieszkańcach, [w:] Z Żywca do Opola. Góral z urodzenia, opolanin z wyboru, red. B. Kubis, Opole 2011, s. 315-322.
  64. Локальная история в системе глобально ориентированного образования: польский опыт, [w:] Регіональна історія України. Збірник наукових статей, t. 5, red. В. Смолiй, Я. Верменич, Інститут історії України НАН України, Киïв 2011, s. 135-148.
  65. «Toruń na dotyk». Kultura materialna ogniwem w edukacji historycznej, [w:] Edukacja – Kultura – Społeczeństwo, red. G. Pańko, B. Techmańska, M. Zawadka, t. II: Kultura 2010, Opole – Wrocław – Lubin 2011, s. 152-173.
  66. Система образования в современной Польше [Education system in modern Poland], Интернет-журнал „Проблемы современного образования” www.pmedu.ru  2011, №5, 38-45.
  67. Polska Kazimierzowska w polskich, rosyjskich, białoruskich i ukraińskich podręcznikach do historii, [w:] Kazimierz Wielki i jego państwo. W siedemsetną rocznicę urodzin ostatniego Piasta na tronie polskim, red. J. Maciejewski, T. Nowakowski, Bydgoszcz 2011, s. 211-232.
  68. Музейные экспонаты в деле исторического образования, [w:] Археография музейного предмета. Материалы Международной научной конференции Москва, 16–17 марта 2012 г., red. Д.А. Добровольский, Р.Б. Казаков, М.Ф. Румянцева, Москва 2012, s. 116-124.
  69. Terenowe ścieżki dydaktyczne innowacją w nauczaniu historii, [w:] Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, red. Z. Biegański, T. Maresz, Toruń 2012, s. 57-75.
  70.  „Wielka smuta” w polskich powojennych podręcznikach do historii, [w:] Wokół problemów edukacji…, red. J. Wojdon, B. Techmańska, Wrocław 2012, s. 129-140.
  71. Польско-русские отношения во временах „Смутного времени” в свете польской историографии и школьных учебников, [w:] Мининские чтения. Сборник научных трудов по истории Смутного времени в России начала XVII в. В память 400-летия Нижегородского Подвига, red. А. Берелович (Франция), Т. Бохун (Польша), А.А. Кузнецов (Россия) и др., Нижний Новгород 2012, s. 263-275.
  72. „Swojskość i obcość”. Jedno wydarzenie historyczne i różna jego ocena, dokonywana przez historyków, [w:] „Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”. Edukacja historyczna w szkole ponadgimnazjalnej po 2013 roku, red. M. Fic, Katowice – Bielsko Biała 2012, s. 130-151.
  73. До того как студент станет учителем – местное образование, [w:] Историческая наука и образование в условиях современных вызовов, red. Г.П. Мягков, Р.А. Набиев, Е.А. Чиглинцев i inni, Казань 2012, s. 24-29.
  74. Portret Rosji i Rosjan wykreowany przez autorów polskich podręczników do historii, [w:] Obraz Rosji i Rosjan w Polsce XIX-XXI wieku. Opinia publiczna. Stosunki polsko-rosyjskie. Pamięć historyczna, red. E. Kirwiel, E. Maj, E. Podgajna, Lublin 2012, s. 147-166.
  75. Warto pamiętać o historii swojego miasta – Człuchowa, nie tylko w rocznice wielkich wydarzeń, „Szkice Człuchowskie” t. VII, z. 14-15, Człuchów 2012, 129-140.
  76. Восстание Богдана Хмельницкого - одно происшествие в истории двух народов. Сравнительный анализ современных польских и украинских школьных учебников по истории, [w:] „Наукові записки з української історії” nr 31, Переяслав-Хмельницький 2012, s. 98-111. http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nzzui_2012_31_18.pdf
  77. Czas wielkiej smuty w Rosji. Zagrożenie zewnętrzne czy wewnętrzne? Próba odpowiedzi w oparciu o radzieckie i rosyjskie podręczniki szkolne do historii, [w:] Wokół historii… Historia wokół, red. A. Konopka, A, Brzostek, Białystok 2013, s. 407-430.
  78. Narracja i ikonografia historyczna współczesnych polskich podręczników do historii. Ich rola w kreowaniu wizerunku Rosji i Rosjan, „Sensus Historiae” 2013, nr 2, s. 135-147.
    http://www.sensushistoriae.epigram.eu/index.php/czasopismo/article/view/143/140
  79. Преподавание истории в современной системе образования Польши, [w:] Историографические чтения памяти профессора Виктора Александровича Муравьева, сб. ст.: в 2 т., сост.: Р.Б. Казаков, С.И. Маловичко, М.Ф. Румянцева, Москва 2013, т. 1, s. 248-270.
  80. Историческое познание или историческое мышление?, [w:] «Диалог со временем», Альманах интеллектуальной истории, Вып. 44, red. Л.П. Репина, Москва 2013, s. 62-69.
  81. Od warsztatu rzemieślniczego do hali fabrycznej. Realizacja wątku tematycznego „Gospodarka” w ramach przedmiotu „Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”,
    [w:] W warsztacie, w manufakturze, w fabryce i w sklepie, red. Z. Biegański, W. Polak, M. Białkowski, Toruń 2013, s. 217-249.
  82. Miejsce powstania styczniowego w edukacji i świadomości społeczeństwa polskiego, [w:] Studia z Dziejów Pogranicza Kujawsko-Wielkopolskiego, t. 5, red. A. Mietz, P. Szczepankiewicz, Bydgoszcz – Wierzbinek 2013, s. 123-143.
  83. Społeczność średniowiecznego Torunia i jej warunki mieszkalne, [w:] Edukacja – Kultura – Społeczeństwo, t. 3. Społeczeństwo 2011, red. G. Pańko, M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wrocław 2014, s. 9-27.
  84. Использование дидактических троп на местности в школьном образовании, «Прблемы современного образования» 2014, № 2, s. 73-88. http://www.pmedu.ru/res/2014_2_10.pdf
  85. Местное и региональное образование на уроках истории (на примере города Торунь), [w:] Новая локальная история: по следам интернет-конференций 2007-2012, red. И.В. Ключков, Т.А. Булыгина, С.И. Маловичко и др., Ставрополь 2014, s. 31-38.
  86. Природа власти государя. Бенедикт Жентара о деспотизме и демократии в России, „Родина” 2014, №12, s. 39-42 [recenzja].
  87. Świat nauki i techniki XIX i XX w. we współczesnych rosyjskich podręcznikach do historii, [w:] Edukacja – Kultura – Społeczeństwo, t. 4. Nauka, red. G. Pańko, M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wrocław 2014, s. 81-104.
  88. Papierowy czy elektroniczny podręcznik szkolny źródłem informacji dla ucznia, [w:] Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach, red. M. Ausz, M. Szabaciuk, Lublin 2015, s. 65-72.
  89. Merytoryczne i metodyczne propozycje realizacji wątku tematycznego „Swojskość i obcość” na lekcjach Historii i społeczeństwa. Dziedzictwo epok, [w:] Swojskość i obcość w regionie kujawsko-pomorskim, red. M. Białkowski, Z. Biegański, T. Maresz, W. Polak, Toruń 2015, s. 225-264.
  90. Istorija balkanskih zemalja u poljskim školskim udžbenicima za predavanje istorije, [w:] Jugoslovensko-poljski odnosi u XX veku. Zbornik radova, urednici M. Pavlović, A. Zaćmiński, D. Bondžić, Beograd 2015, s. 455-481.
  91. Wspólne dzieje a odmienna ich prezentacja oraz ocena w polskiej i rosyjskiej narracji podręcznikowej, [w:] Dobre i złe sąsiedztwa. Historia kluczem do zrozumienia współczesnych relacji międzysąsiedzkich, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2016, s. 376-394.
  92. Polsko-serbskie odkrywanie historii. Propozycja współpracy w zakresie edukacji historycznej, [w:] Polska i Jugosławia po II wojnie światowej, red. M. Pavlović, N. Stambolija, A. Zaćmiński, Bydgoszcz 2016, s. 328-350.
  93. „Jesień Narodów" - rozpad bloku komunistycznego w Europie Środkowo-Wschodniej w szkolnej edukacji historycznej w Polsce, „Res Gestae”. Czasopismo Historyczne 2016, nr 3, s. 241-260.
  94. Dzieje Rusi - Rosji - Związku Radzieckiego w kontekście stosunków społecznych wynikających z podziału pracy. Przegląd współczesnych rosyjskich podręczników do historii, [w:] Człowiek i praca, red. G. Pańko, K. Ruhland, Wrocław 2016, s. 29-59.
  95. Bałtyk we współczesnych podręcznikach polskich do historii oraz materiałach dydaktycznych, [w:] Bałtyk jako miejsce pamięci w edukacji historycznej, red. D. Konieczka-Śliwińska, M. Machałek, S. Roszak, Szczecin-Warszawa 2017, s. 95-122.
  96. Profesor Janusz Rulka, (współautorstwo Z. Biegański), „Wiadomości Historyczne” 2017, nr 3, s. 48-49.
  97. Rozważania nad historyczną edukacją szkolną w rocznicę obchodów 70-lecia zakończenia drugiej wojny światowej w świetle polskich i rosyjskich podręczników do historii, [w:] Studia z dziejów pogranicza kujawsko-wielkopolskiego, t. 7, red. P. Szczepankiewicz, J. Kołtuniak, Bydgoszcz-Wierzbinek 2017, s. 83-104.
  98. Podręcznik szkolny narzędziem kształtowania świadomości historycznej młodzieży. Analiza porównawcza polskich, rosyjskich, białoruskich i ukraińskich podręczników do historii z przełomu XX i XXI wieku, [w:] Młodzież w perspektywie edukacyjnej, społecznej, kulturowej, red. G. Pańko, M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wrocław-Kraków 2017, s. 123-136.
  99. Chrzest Polski w przekazach źródłowych i w szkolnej narracji podręcznikowej, [w:] Amor patriae nostra lex. Oblicza polskiej niepodległości w literaturze dokumentu osobistego, dydaktyce i edukacji historycznej, red. A. Gołębiowska, Opole 2017, s. 143-162.
  100. Próby zrozumienia drugiej strony konfliktu na przykładzie szkolnej edukacji historycznej, [w:] Od konfliktu do współistnienia i współpracy, t. 2.: Sąsiedzi w historiografii, edukacji i kulturze, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2017, s. 142-158.
  101. Miejsce szkolnego podręcznika historii w kształtowaniu relacji sąsiedzkich między narodami, [w:] Dobre i złe sąsiedztwa. Obce – nasze – inne, t. 2: Sąsiedzi w historiografii, edukacji i kulturze, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2018, s. 84-99.
  102. Czasy komunizmu w polskich podręcznikach szkolnych do historii, [w:] Między nostalgią a ironią. Pamięć reżimu komunistycznego w dialogu międzykulturowym, red. E. Tomasi-Kapral, D. Utracka, Łódź 2018, s. 187-202.
  103. Rok 1918 i jego następstwa w świetle ukraińskich podręczników do historii: między powojennym urządzeniem świata a zawiedzionymi nadziejami Ukraińców, „Studia Podlaskie” 2018, t. XXVI, s. 75-95.
  104. 1050 rocznica chrztu Polski w tradycji polskiej edukacji szkolnej, [w:] Studia z dziejów pogranicza kujawsko-wielkopolskiego, t. 8, red. P. Szczepankiewicz, J. Kołtuniak, Bydgoszcz-Wierzbinek 2018, s. 11-34
  105. Школьный учебник как источник информации о повседневной жизни и культурных и экономических достижениях народов-соседей [Podręcznik źródłem informacji o życiu codziennym, kulturalnym i gospodarczym doświadczeń narodów-sąsiadów], [w:] Хорошие и плохие соседи: практики межкультурных коммуникаций, red. С.И. Маловичко, М.А. Горшкова, С.Н. Роман, А.А. Федоренко, Орехово-Зуево 2019, s. 243-257.
  106. Buđenje osećanja nacionalnog ponosa putem osobe-uzora u poljskim udžbenicima [Budzenie poczucia dumy narodowej poprzez wzorce osobowe. Przykład polski], [w:] Jugoslavija i Poljska. Odnosi u XX veku, red. M. Pavlović, A. Zaćmiński, N. Stambolija, Beograd 2019, s. 345-358.
  107. 1918 год в школьном изложении учебников трех народов: польского, белорусского и украинского: компаративистское исследование [1918 god v škol´nom izloženii učebnikov treh narodov: pol´skogo, belorusskogo i ukrainskogo: komparativistskoe issledovanie], [w:] Народы и культуры славянского мира Восточной Европы в исторической ретроспективе (Беларусь, Украина, Россия, Польша), Grodno 2020, s. 154-160.
  108. Научно-исследовательская мастерская историка на уроках истории в современной польской школе [Naučno-issledovatelʹskaâ masterskaâ istorika na urokah istorii v sovremennoj polʹskoj škole], [w:] Актуальные проблемы источниковедения. Материалы VI Международной научно-практической конференции, Витебск, 23-24.04.2021, ред. А. Н. Дулов и др., Витебск 2021, s. 104-107.
  109. O Wincentym Teofilu Chruściak-Popielu i drzwiach w soborze sofijskim w Nowogrodzie, [w:] Servitium Klio. In honorem Professoris Alberti Kotowski, red. M.G. Zieliński, Z. Biegański, Bydgoszcz 2021, s. 279-296.
  110. Sąsiedzi za życia i po śmierci. Cmentarze miejscem wspólnej pamięci, [w] Wielka zmiana. Historia wobec wyzwań… Pamiętnik XX Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich w Lublinie, 18-20 września 2019 roku, t. 1: Potęga historii, red. M. Mazur, J. Pomorski, IPN, UMCS, Warszawa-Lublin 2021, s. 550-560.
  111. Historyk z powołania i wyboru... Wspomnienia o Profesorze Siergieju Małowiczko (1960-2021), "Tabularium Historiae" 2021, T. 9, s. 195-205.
  112. Praktyka zawodowa przygotowująca do wykonywania zawodu nauczyciela historii z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, „Edukacja Kultura Społeczeństwo” 2021, R. 2, s. 111-125; czasopismo online: https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/doccontent?id=134090
  113. Kompatybilność szkolnej edukacji historycznej z polityką władz partyjnych i państwowych w "Polsce Ludowej" na przykładzie postrzegania Rusi, Rosji i ZSRR, [w:] Dobre i złe sąsiedztwa. Sąsiad w historycznej narracji narodowej, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2022, s. 174-195.
  114. Antoni Stanisław Jurasz, [w:] Polscy profesorowie na wyższych uczelniach w Austrii, Niemczech i Szwajcarii, red. J. Gmitruk, Z. Judycki, T. Skoczek, Warszawa-Wiedeń 2022, s. 143-150.
  115. Приватні та громадські зони в міському просторі на прикладі середньовічного м. Торунь, „Простір в історичних дослідженнях” 2022, Vol. 3, s. 36-45 (ред. С.М. Вовкодав. Національний історико-етнографічний заповідник «Переяслав», Переяслав).
  116. Projekt „Dobre i złe sąsiedztwa” realizowany na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w latach 2015-2022, „Europa Orientalis. Studia z Dziejów Europy Wschodniej i Państw Bałtyckich” 2022, R. 13, s. 215-238 (współautorstwo z K. Grysińska-Jarmuła).
  117. Józef Wybicki, twórca polskiego hymnu, w gronie „bohaterów” docenionych przez polski parlament w 2022 roku (współautor M. Białokur), „Tabularium Historiae” 2023, t. XII, s. 207-251.
  118. Матеріальна культура торуньського міщанства на рубежі XIV–XV ст.: обладнання житлових кімнат і ремісничих майстерень, „Простір в історичних дослідженнях” 2023, Vol. 4, s. 47-58 (ред. С.М. Вовкодав. Національний історико-етнографічний заповідник «Переяслав», Переяслав).
  119. Dzień Nauki Polskiej – 19 lutego rocznica urodzin Mikołaja Kopernika (współautor M. Białokur), „Wiadomości Historyczne” 2023, nr 1, s. 6-16.
  120. Doceniony przez Sejm Wojciech Korfanty – Patron Roku 2023 roku i jego miejsce we współczesnej przestrzeni publicznej (współautor M. Białokur), „Polish Biographical Studies” 2023, nr 11, s. 253-324.
  121. Spojrzenie na twórczość i działalność społeczną Marii Konopnickiej okiem historyka, [w:] Maria Konopnicka w 180. rocznicę urodzin, red, D. Jastrzębska-Golonka, A. Rypel, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2024, s. 227-240.
  122. Wojciech Korfanty patronem 2023 roku. Droga do sejmowej uchwały (współautor M. Białokur), „Studia Śląskie” 2024, t. 94, s. 337-356.

IV SPRAWOZDANIA Z KONFERENCJI

  1. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Historia kluczem do zrozumienia współczesnych relacji międzysąsiedzkich. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Dobre i złe sąsiedztwa”, Bydgoszcz, 11-12 V 2015, „KLIO” 2015, Vol 34, Nr 3, s. 156-168.
  2. K. Grysińska-Jarmuła, T. Maresz, Historia kluczem do zrozumienia współczesnych relacji międzysąsiedzkich: sprawozdanie z konferencji, „Kronika Bydgoska” 2015, t. 36, s. 543-550.
  3. K. Grysińska-Jarmuła, T. Maresz, Od konfliktu do współistnienia i współpracy, „Kronika Bydgoska” 2016, t. 37, s. 513-521.
  4. K. Grysińska-Jarmuła, T. Maresz, Dobre i złe sąsiedztwa. Obce - nasze - inne: Bydgoszcz, 11-12 maja 2017 r.: sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej, „Kronika Bydgoska” 2017, t. 38, s. 569-576.
  5. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Międzynarodowa konferencja naukowa: „Dobre i złe sąsiedztwa. Od konfliktu do współistnienia i współpracy”, Bydgoszcz, 11-12 maja 2016 roku, „Tabularium Historiae” t. I:2017, s. 121-128.
  6. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Międzynarodowa konferencja naukowa: „Dobre i złe sąsiedztwa. Obce – nasze – inne”, Bydgoszcz, 11-12 maja 2017 roku, „Tabularium Historiae” t. II:2018, s. 185-192.
  7. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Хорошие и плохие соседи: опыт межкультурной коммуникации. Dobre i złe sąsiedztwa. Doświadczenie międzykulturowej komunikacji, Oriechowo-Zujewo, 11–12 maja 2018 roku. Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej, „Tabularium Historiae” t. III:2018, s. 199-211.
  8. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Хорошие и плохие соседи: опыт межкультурной коммуникации. Dobre i złe sąsiedztwa. Doświadczenie międzykulturowej komunikacji, Oriechowo-Zujewo, 11–12 maja 2018 roku. Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej, „Europa Orientalis. Studia z Dziejów Europy Wschodniej i Państw Bałtyckich” 2018, nr 9, s. 269-279.
  9. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Хорошие и плохие соседи: образ “Другого” в национальных нарративах [Dobre i złe sąsiedztwa. Obraz "Innego" w narracjach narodowych], Oriechowo-Zujewo, 17-18 maja 2019 r. sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej „Tabularium Historiae” t. V:2019, s. 155-163.
  10. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Międzynarodowa konferencja naukowa: „Dobre i złe sąsiedztwa. Budowanie tożsamości lokalnych, regionalnych oraz kontynentalnych w przeszłości i teraźniejszości”, Bydgoszcz, 11-12 maja 2022 roku, „Tabularium Historiae” 2023, t. XI:2022, s. 233-249.

V   ARTYKUŁY W BIULETYNACH METODYCZNYCH DLA NAUCZYCIELI

  1. Komputer można wykorzystać również na lekcjach historii, Biuletyn Przedmiotowy Nauczycieli Historii nr 1, ZDN Toruń 1994, s. 9-11.
  2. Konspekt lekcji historii - III rozbiór Polski. Upadek państwa polskiego - Konspekty lekcji historii - ZDN Toruń 1995, s. 84-88.
  3. Lekcje historii wspomagane komputerem, Biuletyn Przedmiotowy Nauczycieli Historii nr 3, ZDN Toruń 1995, s. 23-27.
  4. Pisanie referatów, Biuletyn Przedmiotowy Nauczycieli Historii nr 6, ZDN Toruń 1996, s. 24-26.
  5. Potrzeby i możliwości wykorzystania tekstów źródłowych na lekcjach historii, Biuletyn Przedmiotowy Nauczycieli Historii nr 7, ZDN Toruń 1997, s. 12-18.
  6. Encyklopedie multimedialne, Biuletyn Przedmiotowy Nauczycieli Historii nr 10, ZDN Toruń 1998, s. 17-23.